maanantai 2. heinäkuuta 2012

Summa summarum

Viime viikon ruokapäiväkirjassa on nähtävissä tietyt jutut, joita koitan noudattaa: 

Säännöllisyys: ruokaa koneeseen säännöllisin, 3-4 tunnin välein, niin ei pääse nälkä (ja mättöhimo) yllättämään. Verensokeri pysyy tasaisena ja aineenvaihdunta vilkkaana. Tämän olen joutunut opettelemaan ihan kellon avulla, mutta nykyisin sujuu jo automaattisesti - kroppa muistuttaa milloin on aika syödä.

Lautasmalli: en tarkoita tässä sitä ravinto-opillista lautasmallia, vaan vähän toisenlaista. Pääaterioilla puolet lautasesta (vähintään) täytetään kasviksilla, noin neljäsosa saa olla lihaa/kalaa/kanaa (proteiinia). Harvemmin perunaa/pastaa/riisiä/valkoista jauhoa, mutta "totaalikieltäytyjä" en ole. Välillä tehdään ruokaa, joissa on näitä aineksia. Mutta jos syön niitä liikaa, turpoan ja voin huonosti. Saan riittävästi hiilareita kasviksista, hedelmistä jne. Yritän sisällyttää myös aamu-, väli- ja iltapaloihin jonkin proteiinin lähteen.

Rasva ja sokeri: suositaan ruuanlaitossa öljyjä, kuten rypsi- ja oliiviöljyä. Mutta meillä käytetään myös oikeaa kermaa ja voita (tai oivariinia, joka on voin ja öljyn yhdistelmä), ei koskaan margariineja tai kevytkermoja. Luonnollisesti laatu on tässä tärkeämpää kuin määrä. Lisäksi hyviä rasvoja tulee kalasta, pähkinöistä, siemenistä ja avocadosta, joita käytetään (lähes) päivittäin. Sokeria yritän välttää, mutta silloin kun halutaan makeaa, on valinta oikea sokeri, ei ainakaan teollisesti valmistetut makeutusaineet... 


Herkuttelu: jatkuvaa taistelua kiusauksia vastaan...


maanantai: 2 pikkuleipää
tiistai: muurikkalettuja (ei sokeria) & hilloa
keskiviikko: -
torstai: vähän poppareita, kolme lakua, muutama pätkispala 
perjantai: -
lauantai: pieni jätski, Starbucks kahvijuoma, 1 pikkuleipä, alkoholiton siideri
sunnuntai: puolikas munkki


Herkkuja siis lähes joka päivä. Mut ei mitään suuria määriä. Vai mitä mieltä olette? Ja kumpi on pahempi/parempi: syödä joka päivä vaikkapa päiväkahvin kanssa joku pieni herkku, vai vetää viikko tiukkaa linjaa ja sitten pitää yksi mättöpäivä viikossa?

Muuta:

- kalaa tuli syötyä vain kaksi kertaa, vähemmän kuin yleensä
- kasvisten syönti mielestäni määrällisesti ok, tosin voisi olla monipuolisempaa, onneksi kotimaiset kasvikset ja marjat alkavat olla pian kypsiä
- eikä muuten ihme jos närästää, sipulia ja paprikaa meni melko paljon...
- kahvia pari isoa kupillista päivässä, ei kuitenkaan (mielestäni) liikaa
- vettä pitäisi muistaa juoda enemmän
- perunaa syödään harvoin, riisiä vielä harvemmin (korvataan usein kotimaisella täysjyväohralla), pasta ja leipä täysjyvää

Lisäksi syön päivittän raskaus & imetys monivitamiineja, joissa on myös hieman rautaa. Luullakseni osaittain tämän ansiosta hb on pysynyt kohtuullisen hyvänä.
Viikon liikunnat:


ma: -
ti: cross training 40 min, kuntosali 50 min
ke: -
to: pyöräily 12 km, 40 min
pe: sulkapallo 20 min, lentopallottelu 15 min, venyttely 15 min
la: pyöräily 17 km, 58 min
su: kuntopiiri 18 min


Yhteensä 4,3 h


Salitreeniä tuli vähemmän kuin normaalisti. Eipä tuo haitanne. Olen muutenkin ajatellut, että jos vaan pystyn, niin vähennän salikertoja nyt loppuraskaudessa 2 kertaan/viikko. Yhdessä ohjelmassa käyn kuitenkin koko kropan isot lihasryhmät, joten tämä treenimäärä riittänee. Jos saan pidettyä aerobisen liikunnan minimissään kolmessa kerrassa/viikko, olen tyytyväinen. Olen huomannut, että mitä enemmän liikun, sitä vähemmän tekee mieli herkkuja! Voisi yrittää myös ottaa tavaksi käydä edes kerran viikossa jollain rauhallisemmalla kehoa huoltavalla tunnilla, kuten joogassa, bodybalancessa, pilateksessa tai venyttelyssä.


Paino viikko sitten maanantaina: 60,3 kg
Paino tänä aamuna: 60,3 kg


Paino pysynyt siis 100 g tarkkuudella samassa kuin viikko sitten. Tässä vaiheessa viikkoja vauvan paino kuitenkin noussee keskimäärin 200-300 g viikossa, joten painon samassa pysyminen tarkoittanee sitä, että itse olen laihtunut viime viikon aikana..? Vaikka ehkä yhden viikon perusteella ei ole syytä tehdä johtopäätöksiä. Eihän siellä neuvolan puntarillakaan viikottain hypätä.


Vinkkejä ja kommentteja otan ilolla vastaan! Onko tuossa joku karmaiseva epäkohta, jota en ole itse tajunnut? En väitä, että tämä olisi missään nimessä mikään oikea tapa syödä, elää ja liikkua. Olen todennut tämän itselleni suht toimivaksi, vaikka ainahan on varaa parantaa. :) 

6 kommenttia:

  1. Tosi samanlailla syöt ku minä, hauska katella sun ruokakuvia kun niissä on niin paljon tuttua ja myöskin jotain uusia ideoita mitä vois itekkin esim. aamupalaks syödä. :)
    (Mun paino muuten nousi molemmissa raskauksissa karmaisevat 15-18kg, olin norsu. Kaikki lähti pois puolessa vuodessa - ekan viikon jälkeen olin laihtunut ehkä 2kg mistä olin enemmän ku järkyttynyt, voit vaan uskoa! Jos molemmat lapsetki paino sen 3,5kg niin miten on mahdollista että paino tippuu vaan 2kg??)
    Tiedän että tossa vaiheessa painon nousu voi ahdistaa tosi kovasti mutta jos jatkat vaan normaalia syömistä niin kyllä se samaan tippuu mistä lähdettiinki. Näin mäki ajattelin, miten selitystä en oikein keksinyt kaikille niille kiloille kun en mielestäni mitenkään muuttanut ruokailutottumuksia tai herkutellut tavallista enemmän raskausaikoina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista Hanna! Mukava kuulla muiden kokemuksia, sekä mielipiteitä ja kommentteja myös tähän ruokapuoleen. :)

      Mä en muista, että paljonko Onnista jäi laitokselle painoa... Olisko voinut olla mahdollista, että sulle ois tullut synnytyksen jälkeen vielä turvotusta (+ maidonnousu..?), joka sit selittäis tuon vähäisen painonlaskun..? Koska eihän se tosiaan loogista ole, että yli kolmekiloisen lapsen synnyttänyt äiti (+ istukka, lapsivesi jne.) kevenee vain 2 kg..?

      Ja joo. Tässä kun on nyt miettinyt ja puntaroinut tätä juttua enemmän, niin ei tässä voi kuin jatkaa samalla mallilla. Paino nousee jos on noustakseen ja laskee sitten aikanaan, ihan varmasti. Kuten tässä on monesti tullut jo todettua, en normaalisti näillä syömisillä liho, niin... :) Ja mulla on sit koko syksy, talvi ja kevät aikaa päästä rantakuntoon ensi kesäksi. :D

      Poista
  2. Kuulostaa tosi terveelliseltä sun viikkosi! Kaikenkaikkiaan pitäis aina elää näin fiksusti, oli raskaana tahi ei. Pienet herkut sillon tällöin mun mielestä parempi juttu, kuin mättöpäivä kerran viikossa? Itse siis syyllistyn ihan liikaa kaikkeen herkutteluun sekä arkena että pyhänä... ;) No herkkupeba mikä herkkupeba.

    Hyviä vointeja! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, tää oli tietysti vain yksi viikko... Kyllä meilläkin on myös niitä todellisia mättöpäiviä, kun haetaan ruuat kotipitsasta ja mähötetään sohvalla leffojen, karkkien ja jätskien kanssa. Mut harvemmin oikeastaan. Ehkä enemmän on sitä "pieni herkku silloin tällöin" -päiviä. ;) Varsinkin näin kesällä, yks jätski silloin tällöin, oli karkkipäivä tai ei, ei voi olla pahasta. :P

      Kiitos ja ihanaa, AURINKOISTA sekä LÄMMINTÄ viikkoa sinne

      Poista
  3. Nyt pitäis ottaa mallia susta!
    Mulle on kolmesta raskaudesta tullut se sama n. 13kg ja tässä viimeisessä jo 10kg :/
    Pitäis alkaa varmaan kirjottaa kaikkea ylös jos se helpottais napsimisten määrää.. Muka syön terveellisesti mutta kyllä sitä tulee ahdettua herkkuja tasaseen tahtiin ihan huomaamattaan :(

    Ihania ruokakuvia muuten täällä, tulee aina nälkä kun katselee ;)
    Aurinkoisia päiviä!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sä oot selvinnyt oikein kohtuullisella painonnousulla! Tuo on kyllä totta, huomasin itse tuon viikon aikana, että vaikka ei ollut tarkoitus rajoittaa syömisiä millään tavalla, niin tuo joka suupalan kuvaaminen kyllä laittoi vähän miettimään... Mä oon syönyt tänään muuten jo KAKSI jäätelöä! :D

      Aurinkoisia päiviä myös sinne ja hyviä vointeja! :)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...