perjantai 13. kesäkuuta 2014

Taikinasta teräkseksi ruoka-update

Ajattelin kirjoittaa pienen päivityksen Taikinasta teräkseksi projektiin liittyen, kun löysin raakileen jo jokunen aika sitten luonnostelemastani postauksesta. Itse asiassa tuo projekti on jo ehkä hieman harhaanjohtava termi, sillä kyllä tässä on kulunut jo niin kauan aikaa ja tietyt tavat on tulleet jäädäkseen, että voisin puhua uudesta elämäntavasta. Tämän postauksen kuvat ovat kevään aikana otettuja ja oikeastaan vähän vanhentuneitakin, sillä niissä on paljon sellaisia ruokia, joita en edes tällä hetkellä ihmeemmin syö. Mutta hauska toisaalta nähdä itse, miten tämä polku muuttuu ja muokkautuu omanlaisekseni. Miten olen löytänyt tai olen löytämässä sellaisen tavan syödä, jonka tunnen sopivan itselleni ja josta tulee hyvä olo. Mitään en ole muuttanut kertarysäyksellä enkä ole myöskään totaalikieltäytynyt mistään, vaan tavat ovat muuttuneet pikkuhiljaa tunnustellen.

Kokosin tähän postaukseen muutamia tärkeimpiä pointteja, joita noudatan tällä hetkellä ruokavaliossani, mitä olen oppinut ja missä on petrattavaa.


Rasvat - pyrin syömään päivittäin hyviä rasvoja. Näitä saan mm. avokadosta, pähkinöistä, siemenistä ja kylmäpuristetuista öljyistä.


Proteiini - joku hyvä proteiinin lähde päivän jokaiselle aterialle, myös välipaloille. Näitä ovat mm. liha, kala, kana, kananmunat, raejuusto jne. Aikaisemmin söin usein aamu-, väli- ja iltapaloina rahkaa erilaisine lisukkeineen. Jossain vaiheessa tuli totaalinen stoppi. En kerta kaikkiaan saanut lusikallistakaan rahkaa alas ilman yökkäilyä. Silloin päätin, että nyt saa riittää! Miksi pitää yrittää väkisin syödä jotain, mikä ei kerta kaikkiaan uppoa. Olen nyt korvannut rahkan erilaisilla pirtelöillä, joihin laitan proteiinilisäksi maustamatonta heraa. Kirjoittelen tästä varmaan ihan oman postauksensa. Rahkaa ei ole ikävä vieläkään, vaikka en ole varmaan pariin kuukauteen syönyt sitä yhtään... ehkä jossain pirtelössä voisi mennä. 


Aikaisemmin söin rahkaa hedelmien, marjojen ja mehukeiton kanssa. Käytin mehukeittoja, joissa oli sekä sokeria, että steviaa. Vatsani ei kestä aspartaamia, enkä sitä haluaisi syödä muutenkaan. Harmi, että pelkällä stevialla makeutettuja mehukeittoja en ole löytänyt. Sokerin olen melko hyvällä menestyksellä saanut vähennettyä melko minimiin. Ei ole edes tehnyt ihmeemmin mieli mitään makeaa. Olen lukenut niin paljon hyvää sokerittomuuden vaikutuksesta mm. ihon kuntoon, että tällä tiellä edelleen jatketaan.

Olen hieman opiskellut näitä Kaisa Jaakkolan todella mielenkiintoisia kirjoja aiheesta. Näiden opusten parissa on syntynyt monta valaisevaa ahaa -elämystä.



Lisää näitä rahkakuvia... Ei ihme, että alkoi tökkiä! 


Hiilarit - olen pyrkinyt minimoimaan ruuastani pastan, riisin, leivän ja perunan. Viimeksimainittua syön oikeastaan todella harvoin. Suosin täysjyvää ja leipää syön vain iltapalalla, ja silloin täysjyväruista. Hiilareita saan mm. kasviksista, hedelmistä ja marjoista.



Ehkä isoin asia jonka olen tämän kevään aikana oppinut tai pakottanut itseni oppimaan, on aamupalan syöminen. Kuulun niihin, joille ei aamulla maistu mikään. Pelkkä ajatuskin syömisestä tökkii. Vedin pitkään sitä linjaa, että aamupalani oli pelkkä iso kuppi maitokahvia, syömisen aika tuli vasta myöhemmin. Olen halunnut opetella aamupalan syömisen (tai paremminkin juomisen) mm. siksi, että saisin pidettyä verensokerin tasaisena ja aineenvaihdunnan käynnissä. Aamupalakseni onkin muotoutunut lyhyt, mutta tehokas ja helposti juotava proteiinipirtelö. Aamupalan lisäksi pakotan itseni syömään lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Vaikka ei olisi nälkäkään. Säännöllinen ruokailurytmi on kyllä tehnyt tosi hyvää aineenvaihdunnalle, eikä makeannälkä pääse yllättämään.

Parantamisen varaa olisi monessakin jutussa. Haluaisin olla luovampi kokkaaja ja löytää enemmän erilaisia vaihtoehtoja - laajentaa repertuaaria. Vettä pitäisi juoda enemmän, se joskus unohtuu. Haluaisin oppia lisää ruuan terveysvaikutuksista. Haluaisin oppia tekemään hyvänmakuisia viherpirtelöitä... Myös ennakointi vaatii vielä vähän harjoitusta: kotona olisi hyvä olla aina tietty perusvarasto tarvittavia aineksia. Vinkkejä saa antaa! 

4 kommenttia:

  1. Mulla on ollut ihan samaa projektia (en minäkään tosin puhu projektista, vaan muutoksista) käynnissä kevään ja kesän aikana. Kiva lukea muiden ahaa-elämyksistä. Aina niistä saa jotain uutta ammennettua itsellekin. Hyvä sinä!
    ps. Kokeilepa tuohon ruisleipään kookosöljyä avocadon alle. Huima trooppinen makuyhdistelmä. Minä tykkään ja tulee niitä hyviä rasvoja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinä kohtaa on jo tapahtunut suuri muutos korvien välissä, kun kysymyksessä ei ole enää projekti! ;) Hyvä sinä kans ja isot tsempit myös jatkoon. Oiii, kuullostaa hyvältä tuo kookosöljy leivällä, täytyypä testata. Aamulla just laitoin kookosöljyä pirtelöön, nam! :)

      Poista
  2. Kiitos tästä inspiraatio-postauksesta - nämä kuvat voisin ottaa omaan jääkaapin oveen muistutukseksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä jos näistä tsemppaantuu. Itse ainakin tykkään kovasti lukea toisten vastaavia postauksia ja aina niistä tarttuu vinkki jos toinenkin. Tsempit! :)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...